6. Miss Lady

7. If I Tell You I Love You

8. Rhymes

9. A Sunday Kind Of Love

10. See Saw

11. Strange Fruit

Zoals u ongetwijfeld al wel weet, houd ik van straffe muzikale madammen. En straffe madammen die de liedjes van andere straffe madammen nog straffer op hun nieuwe plaat zetten, hebben natuurlijk een streepje voor bij mij. Gelukzak als ik ben, mag ik dan ook iets vertellen over Seesaw, de nieuwe plaat van Beth Hart en Joe Bonamassa.

Beth Hart is een Amerikaanse singer-songwriter die haar vele tattoos niet nodig heeft om straf uit de hoek te komen. Haar keel openzetten volstaat. Joe Bonamassa heeft waarschijnlijk voor het trouwe Bealestreet.be-publiek eveneens geen introductie nodig; deze gitaarheld maakt immers al meer dan 25 jaar het mooie weer in de bluesscene. Zet die twee samen, en je hebt vuurwerk.

Seesaw (2013) is niet hun eerste album samen. Op Don’t Explain (2011) namen Beth en Joe al enkele klassiekers van o.a. Billie Holiday en Etta James onder handen. Met succes trouwens. En omdat eentje geentje is, verscheen Seesaw enkele maanden geleden. Het recept is hetzelfde: covers van straffe madammen en meneren, gezongen door Beth en begeleid op gitaar door Joe en een geweldige band. Klassiekers van Billie Holiday, Tina Turner, Lucinda Williams, Donny Hathaway, Etta James en Nina Simone, allemaal grote favorieten van mij, worden door Beth en Joe in een nieuw jasje gestoken.

Het is altijd even bang afwachten of je grote muzikale helden niet door het slijk gesleurd worden, maar vanaf de eerste noten van “Them There Eyes” hoorde ik al dat het goed zat: Beth Hart zingt het even flirterig en sprankelend als Billie, en met minstens zoveel overgave. Hoe goed mevrouw Hart bij stem is, hoor je pas echt op “Nutbush City Limits”: en ik maar denken dat alleen Tina dat nummer kan zingen. Niet dus.

Seesaw wisselt perfect af tussen snelle, catchy nummers en beklijvende, trage liefdesliedjes. Mijn überfavoriet “I Love You More Than You’ll Ever Know” staat op repeat. Een absolute aanrader!

Oh, en wist je dat Beth Hart op 15 maart 2014 naar de Ancienne Belgique in Brussel komt? (Steph)